divendres, 27 de novembre de 2015

Ярославль Майолика

Ja fa 10 anys que un servidor publica fotos amb més o menys regularitat a Flickr. En tot aquests anys, aquest lloc m'ha proporcionat algunes coneixences, amb les quals podem dir que, fins i tot, hi ha una certa amistat. El que no hauria dit mai és que aquestes coneixences o amistats poguessin arribar des de lluny, molt lluny. Al setembre d'enguany, després de molts anys de seguir-nos i de compartir el joc de les endevinalles del joc, vaig poder conèixer en geoorgesf i, el que és més important, compartir una agradable vetllada que només l'horari ferroviari va poder finalitzar. Com sol passar en aquestes ocasions, sempre hi ha un intercanvi de presents, que no deixa de ser un record material (molt bonics, això sí), però sempre els millors records són els immaterials, l'estona compartida.

Un d'aquests records materials són les figuretes de majòlica de Iaroslavl, un record que, segons em van explicar, està substituint les tradicionals nines russes, que es veuen com un símbol d'antiguitat.


dimarts, 17 de novembre de 2015

L'origen d'un plaer

L'abadia de Sant Hilari (en francès Abbaye de Saint-Hilaire) és una antiga abadia benedictina fortificada situada a Saint-Hilaire (en occità Sant Ilari, en francès Saint-Hilaire), en el departament francès de l'Aude.

Fundada a finals del segle VIII, en el X i per voluntat dels comtes de Carcassona, l'abadia fou dedicada a Saint Hilaire (San Hilario), primer bisbe de Carcassona. El monestir fou pròsper fins el segle XIII, però les devastacions a causa de la guerra dels Cent Anys, la pesta negra i els períodes de fam afectaren negativament en ell i van causar el seu declivi. No obstant, la producció tradicional vinícola de la regió i de l'abadia derivà en que, el 1531, es monjos de Saint-Hilaire descobrissin el primer vi efervescent del món: el Blanquette de Limoux.


dilluns, 2 de novembre de 2015

El tren groc

El Tren Groc o Train Jaune és un dels símbols de la Cerdanya. Es tracta d'una línia de ferrocarril de via mètrica, és a dir, via d'un metre d'ample, que és gestionada per la SNCF a través de la marca regional TER Llenguadoc-Rosselló. Connecta les comarques de la Cerdanya i el Conflent per la banda de la Catalunya del Nord, concretament des de Vilafranca de Conflent fins a l'estació de la Tor de Querol. Al sector del Conflent ressegueix el curs del riu Tet, aprofitant la seva vall, i, al vessant cerdà, evita curosament l'enclavament de Llívia. A Vilafranca de Conflent connecta amb el tren d'ample internacional procedent de Perpinyà i a la Tor de Querol amb el procedent de Tolosa i el d'ample ibèric de Renfe Operadora (Rodalies R3), fet que converteix l'estació internacional de la Tor de Querol amb una estació on hi conflueixen tres amples de via diferents.