dimarts, 5 d’octubre de 2010

El Tramvia Blau

El popular Tramvia Blau és una línia inaugurada el 1901 que enllaça l'estació d'Avinguda Tibidabo de Ferrocarrils de la Generalitat (a la plaça Kennedy) amb el Funicular del Tibidabo (a la plaça del Doctor Andreu). L'obra es va poder dur a terme gràcies a Salvador Andreu, el qual tenia com a projecte construir una gran zona residencial de luxe al voltant de l'eix de l'avinguda Tibidabo. Per aquest motiu va dotar a l'avinguda amb una línia de tramvia de 1276 metres de longitud, amb ample de via de 1435 mm i de recorregut sempre en rampa (d'un màxim d'un 8%), pujant un desnivell total de 93 metres. Tot i que al 1971 es suprimiren els darrers tramvies de Barcelona, aquesta línia va sobreviure ja està lluny del centre i a era privada de propietat privada. La línia l'explota Transports Metropolitans de Barcelona des de l'any 1981, en règim de servei turístic i no està integrada en el sistema tarifari de l'ATM.

Els diferents combois que circulen per la línia són tots ells històrics i quasi tots pintats de color blau, motiu pel qual es coneix com el Tramvia Blau. Actualment circulen de manera habitual els tramvies números 5, 6, 7, 8 i 10, que són els tramvies típics de la línia. Construïts l'any 1904 per La Industrial Elèctrica, bidireccionals, amb presa de corrent mitjançant trole amb una velocitat màxima de 13 km/h, tenen dues portes per costat, una a cada extrem del vehicle, que són unes reixes d'accionament manual. Els interiors disposen de diversos bancs de fusta, amb una capacitat per a 32 persones assegudes. Els tramvies 6 i 7 han estat reformats i modernitats. Tots ells sempre han circulat per aquesta línia.

Els altres tramvies de la línia són el 129 i el numéro 2, únic supervivent de la primera sèrie, que circula molt esporàdicament.